onsdag 5 december 2012

Apptips för dig som ska resa

Ett problem som telefonoperatörerna inte gett oss någon bra lösning på är utomlands-priserna. Visst har det blivit billigare, men det är fortfarande löjligt dyrt. När jag började åka runt i Europa med mitt band för snart 7 år sedan så kom jag hem med räkningar på flera tusen. Inte så fantastiskt för en fattig ung musiker. Idag är det annorlunda.

Skype är helt fantastiskt när jag behöver ringa. Förut behövde jag ha med mig datorn in på restauranger eller när jag besökte folk för att kunna ringa hem. Dessutom behövde den jag ville ringa sitta vid sin dator. Jag säger bara tack gode gud för smartphones. Har båda parterna Skype kan man nå varandra så fort båda har tillgång till Internet.



Idag behövde jag ringa ett samtal och en av de vi jobbar med delade ut wifi från sin iPhone. Jag kunde ringa från min Samsungtelefon utan att det kostade en krona för någon - långt från närmsta internetuppkoppling.

WhatsApp/iMessage är också de helt fantastiska. När ett sms kostar mellan en och fem kronor känner man sig inte sugen att skicka så många per dag. Nu skriver meddelanden när jag vill och så fort jag får uppkoppling plingar det till hos mottagaren.



När i princip alla har smartphones är blir livet enklare, även utomlands. I nästan alla städer du befinner dig finns det gratis WiFi. Oftast räcker det med att fråga för att få tillgång och skulle hotellet eller restaurangen mot förmodan ta betalt - är det oftast en relativt lindrig summa. Dessa appar har redan sparat mig flera hundra på bara några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar